week 7 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu week 7 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu

week 7

Door: marianne klaassen

Blijf op de hoogte en volg Marianne

16 December 2013 | Nederland, Katwijk-Midden


Hallo lieve iedereen!

Van de week ging ik met me ouders google hangouten (een soort skype). Was heel gezellig. Toen kwamen er 2 caregivers achter me staan. En die geloofden hun ogen niet. Dat ik via de computer met me ouders aan het praten was. Dat was zo grappig! Ze bleven nog 10 minuten naast me staan, helemaal verbaast.

Vrijdag gingen we met zn allen eten. Toen vloog er ineens een vleermuis rondjes boven de tafel. Hij raakte ons bijna. En bleef maar rond ons vliegen. Iedereen vond het eng en ik was nog een soort trots dat ik eindelijk een keer niet bang was. Maar toen wist niet dat vleermuizen konden bijten haha. Ook ging Linda ff een sigaretje doen in de tuin. Toen zag ze een slang. Haha gaat lekker hier! Kijk voortaan wel uit als ik sigaretje ga doen.

Zaterdag heb ik niet veel gedaan, de rest ging naar Techniman maar ik had niks nodig dus ik bleef lekker thuis. Vraag je je wel is af wat er gebeurt met de kleding die je soms in een zak gooit en naar een goed doel gaat? Nou ik was vorige week in Techniman met Lisanne, ze moest een sportbroek hebben. Het viel me al op dat het allemaal tweedehands was. Ik vroeg me af waar het vandaan kwam, want hier hebben ze g-star en al die merken niet. Lisanne vertelde dat hier een soort boxen zijn, daar zitten grote zakken met tweedehands kleding in. Afkomstig uit Europa. Die zakken kopen mensen op en verkopen het dan weer door. Dit gebeurt alleen met een deel er word ook een deel van de kleren weggegeven.

Zondag hebben we met de meiden fietsen gehuurd en naar een waterval gegaan om te picknicken. Toen we de fietsenverhuurder vroegen om fietsen vroeg die waar we heen gingen. De watervallen. De man vroeg het nog 2x en keek ons raar aan. 'Are you really going to the waterfalls?' Toen we wegreden keek de hele markt toe, die dachten ook vast wat gaan die nou weer doen. De fietsen waren erg gammel en het leek wel of ze ieder moment uit elkaar vielen. Ik grapte nog tegen Lisanne: 'Let maar op, wedden dat mijn fietsband lek gaat? haha'. En uiteraard precies 15 minuten later was er een harde knap en juist ja, mijn fietsband was lek. Het kon ook niet anders, want ik maak altijd wel weer wat mee. Stonden we daar in de middel of nowhere. Het leek wel een film. Alleen maar een weg en voor de rest stilte. Toen kwam er een truck en we vroegen hoever het nog was naar de watervallen. De man zei: Smalsmal walk. Dus we dachten oke we hoeven niet terug, we gaan lopen. Om het een beetje in te schatten waren Lisanne en Marloes alvast verder gaan fietsen of het echt een 'smal walk' was. Want in Ghana is een smal walk misschien wel 10 km, je weet het hier maar nooit. Lotte, Linda en ik gingen lopen. Later belde Lisanne op. Het was met de fiets wel te doen, maar lopen was echt te ver. Ook kwamen hun onderweg nog 2 caregivers die ze toevallig waren tegengekomen en die kwamen ff kijken of het te repareren viel. Maar toen ze het al zagen zeiden ze dat het em niet werd. Omdat ze geen spullen bij zich hadden. Toen besloten we te lopen en als we een taxi zagen hem aan te houden. Iedere x dat we zwaaiden, zwaaiden de taxichauffeur vriendelijk terug maar bleef doorrijden met een vaart van 80km per uur. Uiteindelijk kwamen we Lisanne en Marloes tegemoet bij een dorpje vlakbij de waterval. We vroegen aan de mensen of ze ons misschien konden helpen. 'Ja natuurlijk!' was het antwoord.

'Kom maar even mee dan halen we een fiets die je kan lenen om naar de waterval de gaan, ondertussen maken wij je lekke band'. Ik stond zo verbaast! Zo aardig. Ze konden me niet eens en ze leenden zomaar een fiets uit en maakten zomaar me band. En kan hier maar niet aan wennen, hier hebben de mensen geen cent te makken en toch geven ze zoveel!
Aan elk nadeel zit een voordeel. Dit keer zagen we een echt Afrikaans dorpje vanbinnenuit. Het was zo leuk! Alle kinderen riepen 'Aubruni!', we zagen de huisjes en het afrikaanse leven. De meiden zeiden later; 'Nou, het is maar goed dat je band is lekgegaan, want anders hadden we dit niet meegemaakt.'

Even later gingen we naar de waterval. Wat een plaats!! Echt een droomplek. Was zoo mooi! We konden op een rots zitten met de watervallen naast ons. Met een uitzicht met allemaal bomen met lianen. We hebben er gepicknickt. Was heel gezellig. Ook waren er nog 2 jongetjes. We dachten ze een plezier te doen met (mijn) zelfgemaakte cake. Toen de jongetjes er een hap van namen vertrok hun hele gezicht zo vies vonden ze het. We hadden allemaal medelijden met ze. Ik zei tegen ze: 'Gooi gewoon weg!' maar dat deden ze niet. Het ene jongetje had het eindeljik met heel veel moeite op en toen dacht het andere jongetje blijkbaar: Mooi dan kan ik de rest aan hem geven, maar dat lukte voor hem niet helaas hahaha.

Toen we terug gingen fietsen was het even vies tegenvallen. We waren niet zo slim geweest om genoeg drinken mee te nemen en ook waren we allemaal erg verbrand. Maar we hebben zeker een dag gehad om nooit te vergeten!

Op de vraag wat we met kerst doen. Hier vieren ze alleen kerst op 26 december. 25 december is er ook wat maar wat weet ik niet precies. Nu zijn ze al druk bezig met voorbereidingen. Toneelstukje met liedjes. De caregivers zijn al 2 maanden bezig met kerstliedjes oefenen. De vrijwilligers zijn er ook voor uitgenodigd. Heb 1 keer meegekeken, maar het is niet zo m'n ding. Ik denk zelf dat het heel veel liedjes zingen is met de kerst. Ikzelf heb de kerst ook nog nooit meegemaakt hier haha. Dus ik ben benieuwd en na de kerst lezen jullie hoe een Ghanese kerst is!



Liefs xxxx Marianne
Hallo lieve iedereen!

Van de week ging ik met me ouders google hangouten (een soort skype). Was heel gezellig. Toen kwamen er 2 caregivers achter me staan. En die geloofden hun ogen niet. Dat ik via de computer met me ouders aan het praten was. Dat was zo grappig! Ze bleven nog 10 minuten naast me staan, helemaal verbaast.

Vrijdag gingen we met zn allen eten. Toen vloog er ineens een vleermuis rondjes boven de tafel. Hij raakte ons bijna. En bleef maar rond ons vliegen. Iedereen vond het eng en ik was nog een soort trots dat ik eindelijk een keer niet bang was. Maar toen wist niet dat vleermuizen konden bijten haha. Ook ging Linda ff een sigaretje doen in de tuin. Toen zag ze een slang. Haha gaat lekker hier! Kijk voortaan wel uit als ik sigaretje ga doen.

Zaterdag heb ik niet veel gedaan, de rest ging naar Techniman maar ik had niks nodig dus ik bleef lekker thuis. Vraag je je wel is af wat er gebeurt met de kleding die je soms in een zak gooit en naar een goed doel gaat? Nou ik was vorige week in Techniman met Lisanne, ze moest een sportbroek hebben. Het viel me al op dat het allemaal tweedehands was. Ik vroeg me af waar het vandaan kwam, want hier hebben ze g-star en al die merken niet. Lisanne vertelde dat hier een soort boxen zijn, daar zitten grote zakken met tweedehands kleding in. Afkomstig uit Europa. Die zakken kopen mensen op en verkopen het dan weer door. Dit gebeurt alleen met een deel er word ook een deel van de kleren weggegeven.

Zondag hebben we met de meiden fietsen gehuurd en naar een waterval gegaan om te picknicken. Toen we de fietsenverhuurder vroegen om fietsen vroeg die waar we heen gingen. De watervallen. De man vroeg het nog 2x en keek ons raar aan. 'Are you really going to the waterfalls?' Toen we wegreden keek de hele markt toe, die dachten ook vast wat gaan die nou weer doen. De fietsen waren erg gammel en het leek wel of ze ieder moment uit elkaar vielen. Ik grapte nog tegen Lisanne: 'Let maar op, wedden dat mijn fietsband lek gaat? haha'. En uiteraard precies 15 minuten later was er een harde knap en juist ja, mijn fietsband was lek. Het kon ook niet anders, want ik maak altijd wel weer wat mee. Stonden we daar in de middel of nowhere. Het leek wel een film. Alleen maar een weg en voor de rest stilte. Toen kwam er een truck en we vroegen hoever het nog was naar de watervallen. De man zei: Smalsmal walk. Dus we dachten oke we hoeven niet terug, we gaan lopen. Om het een beetje in te schatten waren Lisanne en Marloes alvast verder gaan fietsen of het echt een 'smal walk' was. Want in Ghana is een smal walk misschien wel 10 km, je weet het hier maar nooit. Lotte, Linda en ik gingen lopen. Later belde Lisanne op. Het was met de fiets wel te doen, maar lopen was echt te ver. Ook kwamen hun onderweg nog 2 caregivers die ze toevallig waren tegengekomen en die kwamen ff kijken of het te repareren viel. Maar toen ze het al zagen zeiden ze dat het em niet werd. Omdat ze geen spullen bij zich hadden. Toen besloten we te lopen en als we een taxi zagen hem aan te houden. Iedere x dat we zwaaiden, zwaaiden de taxichauffeur vriendelijk terug maar bleef doorrijden met een vaart van 80km per uur. Uiteindelijk kwamen we Lisanne en Marloes tegemoet bij een dorpje vlakbij de waterval. We vroegen aan de mensen of ze ons misschien konden helpen. 'Ja natuurlijk!' was het antwoord.

'Kom maar even mee dan halen we een fiets die je kan lenen om naar de waterval de gaan, ondertussen maken wij je lekke band'. Ik stond zo verbaast! Zo aardig. Ze konden me niet eens en ze leenden zomaar een fiets uit en maakten zomaar me band. En kan hier maar niet aan wennen, hier hebben de mensen geen cent te makken en toch geven ze zoveel!
Aan elk nadeel zit een voordeel. Dit keer zagen we een echt Afrikaans dorpje vanbinnenuit. Het was zo leuk! Alle kinderen riepen 'Aubruni!', we zagen de huisjes en het afrikaanse leven. De meiden zeiden later; 'Nou, het is maar goed dat je band is lekgegaan, want anders hadden we dit niet meegemaakt.'

Even later gingen we naar de waterval. Wat een plaats!! Echt een droomplek. Was zoo mooi! We konden op een rots zitten met de watervallen naast ons. Met een uitzicht met allemaal bomen met lianen. We hebben er gepicknickt. Was heel gezellig. Ook waren er nog 2 jongetjes. We dachten ze een plezier te doen met (mijn) zelfgemaakte cake. Toen de jongetjes er een hap van namen vertrok hun hele gezicht zo vies vonden ze het. We hadden allemaal medelijden met ze. Ik zei tegen ze: 'Gooi gewoon weg!' maar dat deden ze niet. Het ene jongetje had het eindeljik met heel veel moeite op en toen dacht het andere jongetje blijkbaar: Mooi dan kan ik de rest aan hem geven, maar dat lukte voor hem niet helaas hahaha.

Toen we terug gingen fietsen was het even vies tegenvallen. We waren niet zo slim geweest om genoeg drinken mee te nemen en ook waren we allemaal erg verbrand. Maar we hebben zeker een dag gehad om nooit te vergeten!

Op de vraag wat we met kerst doen. Hier vieren ze alleen kerst op 26 december. 25 december is er ook wat maar wat weet ik niet precies. Nu zijn ze al druk bezig met voorbereidingen. Toneelstukje met liedjes. De caregivers zijn al 2 maanden bezig met kerstliedjes oefenen. De vrijwilligers zijn er ook voor uitgenodigd. Heb 1 keer meegekeken, maar het is niet zo m'n ding. Ik denk zelf dat het heel veel liedjes zingen is met de kerst. Ikzelf heb de kerst ook nog nooit meegemaakt hier haha. Dus ik ben benieuwd en na de kerst lezen jullie hoe een Ghanese kerst is!



Liefs xxxx Marianne

  • 17 December 2013 - 15:26

    Willemijn:

    Heeee marie!
    Wauw... wat maak jij toch vreselijk veel mee.. HET BLIJFT ZO GAAAAAF!!
    Dit is gewoon het avontuur van je leven!
    Het blijft leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt.

    Ik spreek je snel weer skatie!! xx

  • 17 December 2013 - 15:41

    Jeannet Klaassen:

    Hoi Lieverd,

    Het is echt een geluk bij een ongeluk dat je band het begaf. Maar waarom vonden ze het zo raar
    dan dat jullie naar de waterval gingen, is het te ver fietsen dan volgens hun.
    Als je straks thuis bent weet ik wie we kunnen roepen,als er ongedierte rond kruipt.
    Ben echt zo benieuwd hoe je kerst daar gaat vinden, het zal wel een kerst worden die je
    nooit vergeet.
    Nou was weer een hele leuke blog.
    groetjes en een dikke kus van ons allemaalxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



  • 17 December 2013 - 19:33

    Petra:

    Hoi wijffie,
    Ik moet elke keer zo lachen om wat jij elke keer meemaakt en hoe je het ook schrijft ik blijf lachen.
    Heb je nog mooie foto's van die waterval gemaakt mogen wij die dan ook zien.
    Was het toevallig 5 dec lag er soms een pepernoot op de weg en je wilde zeker witte piet spelen ha ha ha
    Jij weer hoor lekke band nou ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes fam varkevisser

  • 17 December 2013 - 21:35

    Annie:

    Hoi Marianne

    Het is gewoon onwerkelijk wat je allemaal meemaakt. Wie had ooit gedacht dat jij niet bang bent voor vleermuizen en slangen. Ik sta versteld van je. wat geweldig wat je allemaal meemaakt. Ik geniet van je verhalen en kan het helemaal voor me zien zoals jij het beschrijft.
    Veel plezier met de kerst en we hopen weer gauw van je te horen

    Groetjes. Annie

  • 18 December 2013 - 12:13

    Ellen :

    hee marianne ik mis je wel hoor het is denk ook muisstil op me verjaardag groetjes ellen ps gelukig mag ik me verjaardag 2 keer vieren

  • 18 December 2013 - 17:15

    Dickij:

    hoi marie

    leuke kaart heb je gestuurd aan ditte ik ben 29-december jarig grapje ha ha het kerststuk is heel mooi geworden van je moeder was gezellig het eten ook. het was beter dan woensdag wat een afzetters zeg daar betaal je 50 euro voor we hebben er maar om gelachen. je verhaal was weer smakelijk jij beleeft nou altijd wat he. wie weet wat je met je vader gaat beleven, als hij het land in komt want hij moet nog naar de ambasade om een visum. plezierige KERSTDAGEN ik hoop dat jij wat te eten krijgt wat je lekker vind. tot schrijfs groetjes ook van Basje

  • 19 December 2013 - 19:43

    Arie Eikelenboom:

    Hoi Marianne,

    Wat een leuke verhalen, ik kan er uit op maken dat je het goed naar je zin hebt.Ik had al een paar keer gezocht op waar ben jij maar kon niks vinden. Vanmiddag sprak ik je moeder over de telefoon en die zij dat je vaak wat schrijft, dus ben ik vanavond weer gaan zoeken en gevonden. Je cup a soup komt mee in januari. Greetje zal er rond 10 januari zijn met nog 7 andere dames, dus het wordt een drukte van belang.
    Veel plezier en ik zal je vanaf nu goed blijven volgen.

    Groet Arie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Katwijk-Midden

Mijn eerste reis

Naar Ghana

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2014

LAATSTE WEEK GHANA WEEK 14

05 Februari 2014

WEEK 13

21 Januari 2014

WEEK 12

12 Januari 2014

WEEK 11

05 Januari 2014

REISVERSLAG WEEK 10
Marianne

Ghana

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 14064

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: