WEEK 8 en Nieuwe foto's - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu WEEK 8 en Nieuwe foto's - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu

WEEK 8 en Nieuwe foto's

Door: Marianne Klaassen

Blijf op de hoogte en volg Marianne

22 December 2013 | Nederland, Katwijk-Midden

Hallo iedereen!


Een week geleden kwam er om half 6 s'ochtends iemand een briefje langsbrengen dat ik een pakketje had. Bij iedereen werd er aangeklopt behalve bij mij haha. Dus toen ik het briefje in me handen had dat ik een pakketje zou krijgen was ik helemaal blij. Ik ging s'middags naar het postkantoor, maar werd meteen weggestuurd. Het pakketje was nog in Sumjani (hoe je het ook schrijft) Dat is 2 uur hiervandaan met de auto. Ik had zwaar de pest in. Waarom zouden ze de moeite nemen om dat papiertje aan mij te geven en me pakketje achter te laten. Op dat moment miste ik echt het nederlandse post systeem haha. Ik had geen flauw idee hoe ik er moest komen. Lisanne lag het probleem voor aan mr Buffo (directeur van pcc) en die zei dat hij het wel wilde ophalen. SUPER! Dus was helemaal blij. Pakketje had ik gekregen van de Zwartjes. Toen ik em openmaakte was ik zooo verbaasd echt gewoon aan alles gedacht! Zaten allemaal nederlandse dingen in, zoo lekker! Echt onwijs gaaf. BEDANKT!. Het is eigelijk al een wonder dat dat pakketje is aangekomen. Meestal gaat het goed met de levering, totdat het in Ghana is. Soms worden pakketjes ook gewoon achterovergedrukt en aangezien in mijn pakketje allemaal (voor hier) luxe dingen zaten is het echt bijzonder dat het aangekomen is. Hoorde van Lisanne dat ze al 3 maanden op een kaartje zit te wachten van iemand. En de vorige vrijwilligers hadden hetzelfde. Dus ik heb geluk gehad!

Op PCC ben ik achtergekomen dat we 1 ongehandicapt kind hebben zowel geestelijk niet als lichamelijk niet. Hoorde van de vrijwilligers dat het als baby'tje bij zn moeder op de borst lag en de moeder overleed. De familie was in de overtuiging dat het kindje behekst was. Toen overleed ook de vader. Toen wisten ze helemaal zeker dat het kind behekst was. Hij is gevonden (gelukkig levend) Bij de lijken van z'n ouders..
Ikzelf dacht altijd dat dit soort onzin met hekserij 400 jaar geleden alleen nog maar gebeurdde. Best raar om te weten dat het NU nog steeds gebeurt en dat in veel gevallen het voor veel slachtoffers niet goed afloopt.

Zoals iedereen heb ik ook m'n lievelingetje op PCC. Stephen. Wat een heeerlijk kind! Hij is 8 jaar. Hij is alleen lichamelijk gehandicapt. Hij heeft iets aan z'n beentjes. Hij is heel wijs voor z'n leeftijd. Hij kan heel stoer zijn maar hij vind het stiekem ook heel leuk als die bij me op schoot zit en geknuffeld word. Helaas heb ik geen special attention met hem of iets anders, daar baal ik wel beetje van. Wat zal ik dat ventje missen!!!! Ik had voor me ouders een kerstkaart op Greetz gemaakt en daar moest ik foto's voor hebben. Toen ik hem vertelde dat hij op de voorkant van de kaart stond, was hij helemaal trots. Ook kan die niet wachten om me pa te ontmoeten. Ook al vind ik het echt niet leuk dat ik straks weer wegga.
Stephen gaat naar een 'normale' school. Later als hij volwassen is word er geprobeerd om voor een baan te vinden zodat hij kan terugkeren in de maatschappij.

Lisanne en ik hadden het erover dat het wel handig zou wezen als je hier een trein ofzo had. Ik dacht zelf dat ze die hier in Ghana niet hadden. Lisanne zei dat ze er 1 gezien had toen ze in Accra was. En dat was een heel eng gezicht. Ze zei dat het wel de tweede wereldoorlog leek. Mensen die gepropt werden in goederenwagons met 1 raampje.
Oke.. Ik sla de trein deze keer wel over.

Deze week ging ik mijn feedingchild Aron eten geven. Alleen hij wilde maar niet eten. S'avonds ook niet. Later hoorde ik dat hij malaria had. Die conclusie word hier heel snel getrokken. Want Aron kon overdag niet eten, maar wel irritant doen dus kan je me niet vertellen dat je doodziek ben haha (This een schat hoor, maar soms haalt die het bloed onder je nagels vandaan) De volgende dag was die weer helemaal het ventje. Als een kind hier ziek is blijft het niet op bed, maar doet mee aan het programma. Ze hebben niet iemand die de hele tijd bij het kind kan zijn.
Ook hebben ze hier geen dokter, je gaat meestal naar het ziekenhuis. Als je hier ziek ben is het meteen: 'You really have to go to the hospital!'. We hebben hier het geluk dat we in Nkoranza een mooi, schoon ziekenhuis hebben. Ook is er een nieuw gebouw gebouwd, speciaal voor zwangeren en bevallingen. Goede zaak.
Als je hier in het ziekenhuis verblijft, moet je zelf voor je eten zorgen. Oftewel je familie of vrienden. Ook al wonen die 1000 km weg.
Linda en ik willen een rondleiding door het ziekenhuis. Moeten we nog even vragen of het mag. Hoop het!

Albert en Jeanet zijn aangekomen. Hun hebben het overgenomen van Ineke en Bob. Ze blijven 5 weken.

Mensen hebben het wel is over mijn accent (ikzelf heb het gevoel dat ik ABN praat maar buitenstaanders denken daar vaak anders over) Maar van de week zei Ineke tegen me: 'Als ik jou hoor praten, krijg ik spontaan zin in kaas!' Haha zo grappig! Echt een hele leuke vrouw, Ineke.

Ook zijn er 2 gast vrijwilligers gekomen, Jan en Carla. Geweldige mensen. Ze zijn al eens eerder op PCC geweest. Ze zijn erg handig en ze repareren dingen, verven en zorgen dat alles er weer netjes uitziet. Ze zijn rond de 60 en genieten nu van hun pensioen. Ze hadden geen zin om aan de Costa Brava te hangen, maar wilden reizen en tegelijkertijd nuttig werk doen wat voldoening geeft. Echt zo gaaf! Ze blijven hier nog 3 weken en gaan daarna reizen.

Gelukkig heb ik geen heimwee meer, maar soms mis ik echt wel wat nederlandse dingen. Een warme douche, een film kijken met heel veel kaarsjes aan terwijl het buiten stormt, een wc zonder enorme spinnen (waarvan ik het idee heb dat het er steeds meer worden), MUGGEN! Ik word lek gestoken hier, me moeders eten, me vader af en toe uit de tent lokken, me lieve katjes, met me vriendinnen wijntjes doen, lachen met familie, maskertjes doen met Ellen.
Maar toch wil ik nog niet weg haha.

Deze week is het programma op PCC wat anders als anders ivm kerst. Vrijdag was het grote schoonmaak dag. Alle bladeren vegen op het hele terein. Zaterdag was ik lekker aan het ontbijten en ze gingen ook bij ons huis schoonmaken. Aangezien er een hele berg met bladeren lag werd het terplekke verbrand. De hele achtertuin in de fik. Als johan hier geweest zou zijn, had die de dag van zn leven gehad.

De paar dagen die we de 31ste wegzouden gaan is veranderd in een week vakantie. Dus helemaal top. Waar we heengaan, weet ik niet meer zo goed. Ik heb het de meiden laten regelen en overal ja op gezegt. Maar heb wat fotos van ons verblijf gezien, en het ziet er top uit.Ook zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Me pa heb z'n visum!!!! Ben zoo blij. Dus is het nu echt aftellen! Nog maar een maand en dan is die er al. Ben nu bezig reisschema te maken en kijken waar we allemaal heen gaan. Heb er echt zin in!

XXX Marianne

  • 22 December 2013 - 17:14

    Jeannet Klaassen:

    Hoi Kanjer,

    Ben zo blij voor je dat je je kerstpakket heb gehad,echt heel erg lief van de Zwartjes.
    Heb wel weer gelachen hoor, vooral als ik jou zie krijg ik trek in kaas haha.
    Dacht je niet Aaron heeft zin in een snipperdag,net als Johan en Ellen als ze doen alsof ze ziek zijn.
    Als je hier je vulles in de brand zou steken, zou je gelijk de millieu politie op je dak krijgen en een dikke prent.
    Nou geniet lekker van de kerst daar, en ben zo benieuwd hoe je de kerst daar gaat vinden.
    groetjes en een dikke kus van ons allemaal xxx


  • 22 December 2013 - 17:42

    Jeannet Klaassen:

    En wat super aardig zeg dat mr Buffo dat jij het pakketje gehaald heeft, hij moest tenslotte 4 uur in de auto zitten,echt super aardig

  • 22 December 2013 - 21:00

    Willemijn:

    Heeee marrieee!!
    Wat onwijs gaaf zeg... Niet te geloven dat je nu al typt dat je het daar gaat missen! Je bent echt goed en snel gewend man!! Ben echt trots op je. Als ik die verhalen hoor van jou word ik gewoon een beetje jaloers haha.

    Die verhalen blijven gewoon een genot om te lezen! Je bent echt een kanjer schat! Maar ik ben ook wel weer blij als je lekker weer in Nederland ben. Het is wel een beetje (beetje erg) saai zonder jou!

    Haha en je pa zijn visum, GEWELDIG! Ga snel een bakkie doen bij je ma.. Ben wel erg benieuwd hoe dat is gegaan! OOk echt zo gaaf dat jullie gaan reizen.. Dat word echt een reis die je nooit meer zal mee maken!!

    Geniet er nog heerlijk van daar meid!

  • 22 December 2013 - 21:14

    Anja:

    hoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,

    we hebben getwijfeld om een pakket te sturen en het niet gedaan, want het zou waarschijnlijk toch niet aankomen. we hebben flink geduimd dat het pakket uit wassenaar wel aan zou komen, de zwartjes houden wel van een gokje. en nou zie je maar weer je moet gewoon een gokje wagen. veel plezier met je pakket. ik weet van mn broertje dat het voelt alsof je een super gaaf verjaardagscadeau krijgt.
    ik denk dat je op het terrein heel veel positieve energie krijgt van al die mensen die belangeloos iets goeds doen voor een ander. wat een geweldige kerstgedachte als iedereen iets voor een ander over zou hebben, daar wordt de wereld een stukje mooier van.
    het lijkt me lastig om in 2 werelden te zitten.de onwetendheid van 400 jaar geleden met de kennis van nu. je moet het naast je neer leggen en er niet over na blijven denken, je verandert er niks aan.
    een hele fijne kerst met zn allen daar. iedereen de groeten. xxx gert julian feline en anja

  • 23 December 2013 - 17:18

    Ellen:

    hee mari fijne kerstdagen en ga je nog SKype met nieujaar xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ellen

  • 24 December 2013 - 09:59

    Marianne:

    He marianne
    Super dat ons paketje is aangekomen en dat je het zo leuk vind .
    Je verdient het ook je doet zo goed werk je bent een kanjer
    Hoop dat je een leuke kerst hebt en lees gauw je volgende verhaal
    Kus marianne

  • 24 December 2013 - 15:42

    Greet:

    He Marianne,

    Fijn dat Mariannes pakketje is aangekomen,we waren wel verbaaast want we hoorden dat het bjna nooit aankomt. Zo ie je maar.
    Leuke trip heb je gemaakt ziet er mooi uit op de fotos.
    Misschien kan je vader wel lekkere dingen meenemen .We horen wel wat je graag lust.(en de kinderen).
    Hier is het regenseizoen begonnen dus geen witte kerst. Nou meid hele fijne dagen en tot horens.
    XXXX Greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Katwijk-Midden

Mijn eerste reis

Naar Ghana

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2014

LAATSTE WEEK GHANA WEEK 14

05 Februari 2014

WEEK 13

21 Januari 2014

WEEK 12

12 Januari 2014

WEEK 11

05 Januari 2014

REISVERSLAG WEEK 10
Marianne

Ghana

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 14037

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: