week 6 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu week 6 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu

week 6

Blijf op de hoogte en volg Marianne

09 December 2013 | Nederland, Katwijk-Midden

Hoi iedereen,

Soms als je gewoon even in je pauze naar de markt gaat, maak je zulke grappige dingen mee. Dit keer ging ik jam halen. Er was een klein jongetje en toen die me zag werden ze ogen heel groot, zn mond ging open en barsten in huilen uit. Hij was als de dood voor me. Die zal ook wel gedacht hebben: You're white!!?? What the hell happened to you???!

Deze week ging ik even wat wandelen met Cyntia tijdens walkingtime. Normaal is dit Michel, maar er waren bezoekers dus was ik even niet belangrijk haha. Cyntia is een stil, verlegen meisje. Ze vroeg iets aan een caregiver in het Twi (de taal van Ghana) en deed haar hand op mijn schouder. Ik vroeg me af of het over mij ging en vroeg aan de caregiver wat ze zei. De caregiver vertaalde het: 'Cyntia vraagt zich af wanneer je naar huis gaat, want als je naar Nederland gaat dan wil ze met je mee.' Toen stond ik even verbaasd, omdat ik dit totaal niet van Cyntia verwacht had.

Omdat je blank ben denken mensen dat je ontzettend veel invloed heb. Dat je ze zomaar even naar Nederland mee kan nemen. Heb al talloze verzoeken gehad. En dat ik niet even een paspoort plus via kan regelen, gaat er echt niet in. Soms als we even naar Techniman gaan met de taxi, gaat de taxichaufeur extra langzaam bij de dorpjes om te laten zien dat er Aubruni's in zn auto zitten. Ik snap het niet hoor, van binnen hebben we allemaal dezelfde kleur vlees.

Het viel me op dat de caregivers zich altijd mooie kleren aandeden en op en top eruitzagen als ze naar de markt gingen. Na wat navraag heb ik begrepen dat ze dat doen om er niet arm uit te zien en dat het ook om reputatie gaat. Het is wel grappig want soms is het zo'n groot verschil met de kleren van de markt en die ze hier op PCC dragen.


Er waren weer nieuwe bezoekers op PCC die ook vrijwilligerswerk deden in een ziekenhuis. Ik vroeg daar naar de omstandigheden. Ze vertelden dat het ontzettend anders is. Er was een vrouw die altijd de baby's op de unit verschoonde en waste. Toen ze er niet was, vroeg de vrijwilliger moeten die baby's niet verschoond worden? Waarop ze antwoorden dat de vrouw die er normaal over gaat er vandaag niet was, dus dat ze morgen wel gewassen en verschoond wouden worden. De vrijwilligers vertelden dat ze bij dat ziekenhuis ontzettend lui waren en geen passie voor het vak hadden. Er was een vrouw die net haar kindje was verloren en de zusters zeiden gewoon: Kom op je moet doorgaan, je moet niet zeuren. In ziekenhuizen in Ghana schijnt volgens de vrijwilligers ontzettend weinig empathie te zijn. Laat empathie nou altijd op nummer 1 staan in Nederland...


Vandaag lijkt wel of het officiele verbrand-dag is. De hele dag rook ik vuur. Zelfs in mijn kamer. Vuilniswagens komen hier niet. Hier verbranden mensen gewoon hun vuilnis.


Je kent het wel.. Je loopt in de zomer over de Boulevard, 25 graden, je snakt naar een koud ijsje en je hebt bijna zelfmedelijden omdat je het zo verschrikkelijk warm hebt. Dan zie je een halve gare lopen met een dik vest aan. Je mond gaat open van verbazing en denkt tegelijkertijd: Wat is er in hemelsnaam mis met jou dat je een dikke trui draagt in 25 graden?
Ik zit hier terwijl ik dit schrijf in me dikke sweater in 25 graden het koud te hebben...

Het droge seizoen is begonnen. Ik zag er ontzettend tegenop, omdat mensen zeiden dat het nog warmer zou worden. Maar het is heerlijk! Er zit nu niet veel vocht in de lucht, dus is het weer helemaal niet zo zweterig. Snachts en s'avonds is het 'koud'. Maar het valt me 200% mee.

Dit weekend heb ik EINDELIJK geld kunnen pinnen in Techniman! Ik was zoooo blij. Na 2 weken zonder geld te hebben gezeten (en hele tijd geleend) Was het een hele opluchting. Heb meteen 2x gepint zodat ik dit probleem nooit meer heb. Ik en Lisanne (die trouwens ook ditzelfde probleem had) maakte er een heel feestje van. Meteen allemaal vreet gehaald en we hebben de hele dag met een dikke smile op ons gezicht gelopen. Was een superleuke dag.

Iedereen is helemaal bezig met kerst hier. Liedjes worden gezongen, versiering gemaakt, kleding gemaakt, Wat ze hier echter niet vieren is oud en nieuw. Omdat ik toch wel iets speciaals wil doen met oud en nieuw gaan ik en Linda waarschijnlijk naar het Volta meer. Schijnt ontzettend mooi te zijn. Ben benieuwd, aftellen!!



Liefs xxx

  • 09 December 2013 - 22:09

    Jeannet Klaassen:

    wat een gezellig stukje weer zeg, en ook zielig. Je kan je toch gewoon niet voorstellen hoe ze daar met
    zulke verdrietige dingen omgaan.
    dat arme kind dat zo moest huilen alleen om hoe je eruit zag,maar goed dat hij je niet ziet hoe
    bent als je kwaad bent op Johan en Ellen haha. Het is niet te hopen dat het vriest als je weer thuis komt, want dan staat straks de kachel hier straks op 25 graden.
    Als je thuis zou zijn zou je wensen dat je daar oud en nieuw kon vieren, want hier wordt je knetter van
    Johan en Ellen over het vuurwerk haha.
    nou groetjes een een hele dikke kus en knuffel van moeders en de rest xxxxxxxxxxxxxx

  • 09 December 2013 - 23:11

    Janny Ouwehand:

    Nou, lieverd, geniet nog maar lekker van de temperatuur daar want hier is het baggerweer.
    Donderdag kwam ik knarsetandend uit het dorp, waren stormachtige dagen hier.
    En wat oud en nieuw betreft, het scheelt weer in je portemonnee. Geniet nu maar lekker van de voorbereiding
    van de kerst en ben erg benieuwd hoe ze dat daar ervaren. Leuk om weer wat van je te lezen

  • 10 December 2013 - 07:42

    Petra:

    Hoi wijffie,
    Wat een verhaal weer het is zo leuk om het te lezen wat jij daar mee maakt soms ook wel verbaasd hoe het dan weer in dat land gaat.
    Lekker dat je nu eindelijk heb kunnen pinnen.
    Geniet van de dingen die je meemaakt veel plezier nog.
    Groetjes fam varkevisser

  • 10 December 2013 - 19:58

    Marianne:

    He marianne
    Moest wel lachen dat dat kindje schrok van je en straks kom aadje ook nog hoop dat dat kind jullie niet tegen komt hahaha
    Tijd gaat zeker hard voordat je het weet ben je thuis en kan je schaatsen
    Hoe vieren ze daar kerst zijn er andere gewoontes dan hier of gaan ze naar de kerk
    En daarna eten .
    Kerstboom kennen ze zeker niet ? Versieren ze het wel ?
    Nou we horen het wel
    Hoop dat je cadeau gauw binnen komt en dat niet een corupte douane het inpikt
    Nou groetjes van ons allemaal
    Dikke kus marianne

  • 10 December 2013 - 21:11

    Will De Roode:

    Hey Marianne zo te lezen ga je nu een beetje wennen daar Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Leuke en minder leuke dingen maarja dat is het hele leven He!.Wij zijn ook aan het aftellen naar de kerst drukke maar gezellige tijd.
    Groetjes Will de Roode

  • 11 December 2013 - 10:58

    Samantha:

    Money Money Money lalala eindelijk weer pinnen hihi dat moet zo goed gevoeld hebben!
    Hoe is het met dat arme ezeltje?? Heb je hem al verzorgd onwil hij nu ook mee naar Nederland? ik zeg regel die visum en vertel over de betere omstandigheden hier! 25 graden en dan in een trui? Nou ik ben me aan het voorbereiden op koning Winter, wat een ellende.. nu al! Veel plezier en blijven genieten van elk moment, skatttie tot je volgende story! Xx

  • 15 December 2013 - 10:58

    Greet:

    Hoi Marrianne,

    Je hebt weer leuke en minder leuke meegemaakt.Als je na gaat die paar uurtjes vliegen waar je dan al vaak ellende ziet.Als je hier een kindje verliest staan er zo instanties klaar om je weer op de been te helpen,en wij maar klagen.Ik denk als je terug bent dat je wel eens tegen iemand gaat zeggen mens waar maak jij je druk om.Ik denk niet dat we beseffen hoe goed we het hier hebben.
    Nou we zien je volgende verhaal tegemoet.
    Groetjes Greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Katwijk-Midden

Mijn eerste reis

Naar Ghana

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2014

LAATSTE WEEK GHANA WEEK 14

05 Februari 2014

WEEK 13

21 Januari 2014

WEEK 12

12 Januari 2014

WEEK 11

05 Januari 2014

REISVERSLAG WEEK 10
Marianne

Ghana

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 14065

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: