Week 4/5 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu Week 4/5 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu

Week 4/5

Blijf op de hoogte en volg Marianne

05 December 2013 | Nederland, Katwijk-Midden

Eerst wil ik iedereen heeel erg bedanken voor de lieve kaartjes!!! Een nieuwe vrijwilliger wilde het meenemen. Ik had een mobieltje en dextro verwacht. Dus des te leuker dat ik een hele tas vol met lieve kaartjes, tekeningen en brieven heb gehad. Ook zat er lattemaiacto, chocomel en heeeerlijke koekjes die Lenny heb gemaakt. Das was het lekkerste wat ik hier op heb sinds ik hier ben haha!Iedereen ontzettend bedankt!

Vrijdag was er een miereninvasie. Ik ben niet bang voor mieren, maar dit keer toch wel een beetje. Om 3 uur gingen we aan het werk en was er niks aan de hand. We kwamen terug en er waren letterlijk paden van mieren. Duizenden!! Zoveel je kan het je niet voorstellen. Je moest uitkijken want ze beten je nog ook. Eerst hebben we geprobeerd met water. Maar dat werkte niet. Het waren er teveel. Toen hebben we iemand van PCC erbij gehaald en die is met gif gaan spuiten. Met goed resultaat gelukkig!

Zaterdag gingen we naar Techniman. Vol goede moed ging ik pinnen. Als karma bestaat heb ik denk iets verschrikkelijks gedaan, want heb 7 pinautomaten geprobeerd en geen van allen deed het. De pinautomaat hier in Nkoranza doet het ook niet bij mij. Heb nu me creditcardpincode en zaterdag ga ik naar Techniman om het opnieuw te proberen.

Op PCC hebben we een ezeltje. Dat arme beest heb een wond op zn pootje en loopt al dagen mank. Ik had al aan verschillende mensen gevraagd moet daar niks aan gedaan worden? Niemand die wist wat. Dus ik had het goede voornemen om naar de apotheek te gaan en verbandje te halen en spulletjes om het te verzorgen. Maar dat goede voornemen hielp niet echt omdat ik geen geld had, aangezien ik niet kon pinnen. Zodra ik kan pinnen ga ik dat arme beest maar ff verzorgen. Ik denk dat het in Ghana anders is, ze geven denk niet zoveel om dieren. Meer de functionele kant denk. Ook vertelde een vrijwilliger dat hij iemand met een katapult zag om op beesten te jagen. Hij zei dat ze hier van alles eten: vleermuizen, katten, ratten. Ik kan het me niet voorstellen. Veel Ghanezen eten hier vis. Als je een Nederlands kind zou vragen doe het gebaar van een vis, dan zou die zn handen tegenelkaar houden en naar links en rechts gaan, hoe een vis zwemt eigeljik. Als je aan een Ghanees kind vraagt naar het gebaar van een vis, dan doen ze het 'eet' gebaar. Het lekkerste aan een vis vinden Ghanezen de kop van de vis. Ook eten ze soms de graten op. Ik moest deze week ook mijn feedingschild eten geven, toevallig vis bij het eten. Ik was echt bang dat hij de moord stikte met al die graten. Gelukkig is het goed gegaan.



De laatste tijd komen er veel toeristen op PCC. Ze overnachten of blijven een paar dagen en kijken mee. Vandaag kwamen er 2 meisjes naar me toe. En ze vroegen wat wij zoal deden en of ze ergens mee konden helpen. Ik vroeg of ze het leuk vonden om mijn een paar specialattentions mee te komen kijken dan hadden ze een beetje het idee wat hier allemaal gebeurt. Ik raakte aan de praat met de meiden. De meiden vertelden me dat de mannen hier een hekel hebben aan nephaar. De vrouwen hier dragen allemaal extensions, de meeste dan. Ze zien er altijd tiptop verzorgt uit. Als hier een kapper zou komen zou die het prachtig vinden. Ik denk dat hier de regel in Afrika geld: Als je haar maar goed zit. Maar om terug te komen op de mannen die vinden europese vrouwen mooier, omdat ze natuurlijker zijn. Ik weet niet of dit echt zo is, heb het ook maar gehoord van de meiden. Maar de beste mannen denken wel dat we natuurlijker zijn en zonder poespas, maar ik denk dat de echte reden is dat we er gewoon te beroerd voor zijn in Ghana. Ook de moeder van 1 van de meisjes waar ik net over vertelde is hier 3 maanden voor vrijwilligerswerk als kraamvrouw in Kumasi. Ze vertelden me dat als de vrouwen hier een zwak momentje hebben tijdens de bevalling, dat ze dan geslagen worden!! Door de vroedvrouw of wie er ook bij is. Ik was helemaal verbaasd. Alsof de vrouw die het kind krijgt niet genoeg pijn te voorduren krijgt. Ik had pauze en toevallig was de schoonmaker er en besloot even verhaal te halen. Ik vroeg waarom de vrouwen geslagen werden tijdens de bevalling. Ze wist het niet. Daarna heb ik een 2e poging gedaan bij de caregivers. Ik vroeg hetzelfde waarom vrouwen hier inhemelsnaam geslagen worden tijdens de bevalling, ze hebben toch al genoeg pijn? Toen zei ze: Als de vrouw niet meer perst gaat het kind dood in de buik. We slaan ze omdat ze dan nieuwe kracht krijgen. Toen ze mijn verbaasde gezicht zag, moest ze ontzettend hard lachen. Die zal wel gedacht hebben, weer zo'n rare aubruni. Ik blijf me hier soms verbazen over de cultuur. Vandaag moest iemands bloeddruk gemeten worden, toen zag ik een supermoderne automatische bloeddrukmeter, die wij zelfs niet eens op het werk hebben.
Vandaag kwam er iemand naar me toe en vroeg hoe het zat met me verblijfsvergunning. Die is 60 dagen geldig. Toen dacht ik nou verrek zit er nou al 5 weken! Tijd gaat verschrikkelijk snel.Verblijfsvergunning regelt PCC, je hoeft alleen maar je paspoort te geven met 2 fotos en je ticket. Daar ben ik wel heel blij mee.

Nou me pa heb ook een vliegticket geboekt. Die komt 31 januari. Ken niet wachten! Ben benieuwd wat die ervan vind. Hij zal het wel geweldig vinden, want hij houd van natuur. Echt heel leuk!



Liefsssss xxxxx

  • 05 December 2013 - 21:35

    Jeannet Klaassen:

    Nou je hebt weer een gezellig stukje geschreven. Het is te hopen dat je eindelijk kan pinnen,
    dan kan je weer tenminste gezellig skypen. Hoop dat je dat ezeltje een beetje kan helpen dat
    arme beestje. Als ik het zo lees kan je het beter bij je vitamine pilletjes houden in plaats van vlees.
    voor je het weet heb je een vleermuis of een kat op je bord leggen.
    Echt appart he dat de vrouwen als ze aan bevallen zijn nog een klap toekrijgen , niet normaal
    wat een cultuur verschil er is.
    Nou je pa deze maand zn spuiten regelen en zn visum en dan is ie er ook klaar voor.
    Nou groetjes en een hele dikke kus en knuffel xxxxx van je moedertje en de rest

  • 06 December 2013 - 09:22

    Willemijn:

    Wat weer onwijs gaaf zeg!! Je maakt wat mee daar! Echt een hele andere cultuur maar wel echt super gaaf!
    Geniet er van meid! De tijd is zo voorbij!
    Ooo heeft die zijn vliegticket? Super man !!

    Spreek je snel skat x

  • 06 December 2013 - 19:38

    Jeanine:

    Hahahaha, moet precies jij weer aanhoren. Bevallen en geslagen worden.
    Een bizarre combinatie inderdaad, maar voor jou een hele shock.
    Zorg je wel dat je een beetje over je fobieën heen komt? :P

    xxxxxx

    p.s. laat nog een lekker koekje voor mij over! Mmmm... W

  • 06 December 2013 - 22:18

    Herma Houwaard:

    Hoi Marianne wat een verhalen en je ziet ook veel
    dat je niet kan pinnen is ook niet zo erg kan je ook niks uitgeven
    nou geniet er maar van en blijf schrijven

    groetjes herma


  • 08 December 2013 - 09:33

    Anja:

    he lief nichtje van me. heerlijk om weer wat van je te kunnen lezen. je hebt het naar je zin en dat is erg fijn om tussen de regels door te kunnen lezen. je vader heeft er heel veel zin in om jou kant op te komen. hij was aan het vertellen dat hij een soort rondreisje daar wil maken om zoveel mogelijk te kunnen zien. hij stelt natuurlijk 10x dezelfde vragen aan je moeder waarvan hij allang het antwoord weet. en je moeder hapt altijd dus heeft je vader haar weer op de kast.
    ik hoop dat je ezeltje het weer goed maakt en anders wens ik hem van harte beterschap, kus van familie wagemaker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Katwijk-Midden

Mijn eerste reis

Naar Ghana

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2014

LAATSTE WEEK GHANA WEEK 14

05 Februari 2014

WEEK 13

21 Januari 2014

WEEK 12

12 Januari 2014

WEEK 11

05 Januari 2014

REISVERSLAG WEEK 10
Marianne

Ghana

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 14054

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: