WEEK 3 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu WEEK 3 - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu

WEEK 3

Blijf op de hoogte en volg Marianne

26 November 2013 | Nederland, Katwijk-Midden


hallo iedereen!


Van de week heb ik wat grappigs meegemaakt. Ik ging naar de markt om wat boodschappen te doen. Een man begroette me. Vroeg me hoe het ging. Ik zei alles goed hoor. De man zei lekker boodschappen aan het doen, Ga je lekker koken? Ik zeg nou koken ken ik niet, maar ik ga een poging doen. De man zei: je kan niet koken??? Een vrouw als jij moet toch kunnen koken? Hoe wil je dat later doen?!! De man was helemaal verbaasd. En snapte er niks van. Waarop ik zei Nou ik ga gewoon een man zoeken die iedere dag voor me kookt en als ik dan van het werk thuiskom dat het eten klaar staat. De man keek me wel 10 seconde verbouwereerd aan, zei niks meer en liep hoofdschuddend weg.

Heb zoo gelachen om die man.

Ook wil ik wat vertellen over de school. Hier op het kamp heb je summerschool daar leren de kinderen veel. Het is niet echt een gebouw meer een soort overkapping. Daar zitten ongeveer 15 kinderen. We hebben nog een school: Sjalom special school for disabled children. Daar gaan ze meeste heen. De kinderen hebben schoolpakjes aan. De school ziet er voor hier goed uit. Maar de kwaliteit van lessen is meestal waardeloos. De kinderen die zitten dan in een klas, zonder leraar. Of als de leraar er zit, zit die lekker de krant te lezen. Een enkele leraar doet maar zn best. Ook is het hier net 50 jaar geleden. Maffia, een meisje van PCC zag er wat somber uit. Dus vroeg wat is er aan de hand? Toen zei ze ik ben geslagen door de leraar. De volgende dag ging ik naar de school om mijn specialattention kindje op te halen. En toen zag ik ook een leraar een kind slaan met een stok. Je ziet al die leraren met een stok rondlopen. Zoo raar!! Als dit in Nederland gebeurt, kom je waarschijnlijk de rest van je leven niet meer aan een baan in het onderwijs.

Van de week zoals iedere dag walking time. Toen zag ik toch een duizendpoot! Niet normaal. Gewoon iets van 15/20 cm! Eng! De vrijwilligers gingen vorige week naar een soort bos. (waar ik niet zoveel zin in had) Maar die hadden mij al verteld dat ze een supergrote spin zagen. Toen hebben ze hem op internet opgezocht. Blijkt het 1 van de gevaarlijkste spinnen ter wereld te zijn.

Gisteravond zat ik buiten en hoorde toch een herrie! Bleek een begravenis te zijn. Als er hier iemand overlijd, vieren de mensen feest. De meeste mensen die sparen hier hun hele leven voor hun begravenis. De vrijwilligers hier zijn voordat ik kwam op een begravenis uitgenodigd. Ze gingen in een bus. Inclusief de overledene. Ergens onder een stoel in een wit laken. Er was veel alcohol en er werd feest gevierd in de bus. Ze dansten gewoon over de overledene heen. Op de aangekomen bestemming begonnen ze ineens ontzettend te huilen en schreeuwen. Ze drinken hier zoveel alcohol op een begravenis omdat ze dan hun emoties meer kunnen laten zien en dat dat het versterkt. Toen ik dit hoorde was ik wel even verbaast.

Ook zie je hier als je op weg ben naar de markt gewoon iemand die doodskisten maakt en verkoopt.

Zondag ben ik naar een klooster geweest. Eerst dacht ik dat we daar ook echt ingingen. Dat was niet zo. Het ging om het landschap. Er waren hele hoge bergen, een soort rotsen. En daar gingen we op. Ongeveer 25 meter hoog. Wat een uitzicht was dat zeg! Echt suupermooi. Denk wel het mooiste uitzicht dat ik ooit gezien heb. Er waren nog hogere bergen waar we op wilden. We zochten en vraagden het aan de mensen. Maar we konden het niet vinden dat was erg jammer maar sowiso al hele mooie dingen gezien. Het was best raar die stilte daar omdat het maar een kwartiertje van het drukke Techniman af was.
Voor de rest op het kamp gaat het zn gangetje. Vind het ontzettend leuk dat de kinderen me nu kennen. Mijn walkingchild Michel komt al rennend op me afrennen in de ochtend en geeft me dan een dikke knuffel. Deze week regent het erg vaak. Als het hier in Ghana regent word alles op stop gezet. Het regent hier ook niet zomaar een beetje. Als het hier regent komt het met BAKKEN uit de lucht vallen. Nederland kan daar niet tegenop. Soms denk ik was het in nederland maar zo dat alles stillag, dan had ik aardig was vrije dagen haha.
Vandaag praatte ik met Mary, de caregiver van mijn feedingchild Aron. Ze vroeg wat ik voor werk deed. Toen kwam het praatje erop over opleidingen. Vroeg wat zei wilde worden. Ze wilde verpleegster worden, dat was haar droom. Alleen vertelde ze dat het heel moeilijk voor haar is om het geld bij elkaar te krijgen. Ze komt uit een arm gezin en opleidingen zijn hier superduur. En meestal alleen maar voor de rijkeren weggelegd.Toen schrok ik wel ff. Want hier in Nederland is het zo vanzelfsprekend dat je maar ff een opleiding gaat doen en daarna gaat werken. En als je nog zin heb om een opleiding te doen doe je dat wel erna. Maar hier zijn het meestal dromen en ze hopen maar dat die droom uitkomt. Je weet wel dat ze in Afrika arm zijn en geen opleiding kunenn betalen maar als het zo dichtbij is bij iemand die je kent, ben je er toch wel ff van bewust dat sommige dingen zoals een opleiding helemaal niet vanzelfsprekend is. Dus we mogen echt dankbaar zijn voor wat we hebben in Nederland, voor anderen is dit helemaal niet vanzelfsprekend.

xxxLiefs Marianne

  • 26 November 2013 - 21:27

    Margreet:

    Heey Marianne

    Die mensen daar staan gewoon versteld van je, ook dáár krijg je het gewoon voor elkaar haha. Word toch echt tijd dat je gaat leren koken dan :). Je hebt alweer mooie dingen gezien lees, mooi is dat om mee te maken. Zoiets vergeet je nooit meer. Ti's een hele andere wereld daar, groot verschil met ons. Erg zielig hoor voor die kinderen op school. Wij kunnen de keuze maken wat we gaan doen, of willen doen. Zo zie je maar weer maar weer, dat wij het echt niet slecht hebben. En dat we daar best stil bij mogen staan. Nou meis, ben benieuwd naar je volgende avonturen.


    Dikke kus Margreet

  • 27 November 2013 - 08:02

    Jeannetklaassen:

    Hoi Schat.

    Ik vind dat Margrreet groot gelijk, dat je toch moet leren koken. ,Ben wel benieuwd naar wat je
    daar allemaal gebrouwen hebt. haha.
    Wel zielig zeg,dat die kinderen daar met een stok krijgen, als hier een leraar een kind alleen maar laat nablijven krijgen ze sommige ouders al op hun stoep. Ben zo benieuwd naar de foto's van de bergen
    waar je geweest ben,
    We mogen zeer zeker heel dankbaar wezen dat we hier een opleiding kunnen doen welke je maar wilt
    en dat het niet alleen voor de rijken is.Maak je gauw foto's als je aan het werk bent met de
    kinderen.

    Nou een hele dikke kus van ons allemaal xxxxxx

  • 27 November 2013 - 10:57

    Ellen:

    Lieve grote zus Marianne,

    eng zeg van die duizendpoot,maar was het geen miljoenpoot, want bij Freek in het wild die
    zei dat er miljoenpoten bestaan.

    dag lieve zus ik mis je wel een beetje hoor
    heel veel kusjes xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    groetjes Ellen

  • 27 November 2013 - 11:51

    Dickij:

    Hallo Marianne

    Wat heb je weer een mooi verhaal
    ik heb weer in een deuk gelegen om jou met die man, die moet nooit een blanke vrouw . zielig voor de kinderen daar dat ze geen goed onderwijs krijgen zo bereiken nooit iets en dan nog met een stok krijgen heel erg.
    het zou niets voor mij zijn met al die beesten. het gaat ook weer beter met je hoorde van je moeder nu je vitamine pillen met staal gebruikt je zal toch vlees met vliegen moeten eten bah. eet maar veel groente en fruit en die soort aardappellen die je wel lust.

    Groetjes van de Varkenvissers

  • 27 November 2013 - 17:06

    Reinoud Van De Craats:

    Dag Marianne,
    Ik hoorde via via dat je opnieuw in Ghana zit. Geweldig dat je vrijwilligerswerk doet. Mocht je nog in de buurt van Akatsi komen..... doe ze daar de groeten.
    groet,
    Reinoud van de Craats
    Wellantcollege

  • 28 November 2013 - 16:26

    Marianne:

    He naamgenoot
    Wat een verhaal weer je maakt wel wat mee .
    Is het geen idee om met een aantal mensen 1 zo'n kind financiël te steunen
    Voor bv een opleiding kost daar waarschijnlijk veel minder dan hier .
    Als je dingen kan kopen die de mensen daar maken wil ik ook wel mee doen
    Hoor laat het me weten .
    Weet nu dat mijn geld daar een goede manier terecht komt
    Groetjes uit wassenaar

  • 28 November 2013 - 23:37

    JannyOuwehand:

    Hey Marianne, wat prettig voor jou dat de kant en klaar maaltijden steeds beter worden hier.
    Fijn om je verhaal weer te lezen en wees dan maar dankbaar dat jouw wiegje in Nederland stond.
    Nou heel veel sterkte daar en geniet er ook van.We horen weer van je. Dikke kus kanjer.

  • 29 November 2013 - 23:06

    Samantha:

    ok, jou verjaardag cadeau wordt volgende keer toch echt een workshop bij jamie oliver! en zo te lezen zit het er ook niet meer in dat ze je straks wordt meegenomen en illegaal wordt uitgehuwelijkt want dit gaat natuurlijk eeneiige leven lijden in het dorp.. het verhaal over het witte meisje dat niet kan koken! hoe nu verder mar? heb je nu al die voorbehoedmiddellen voor niets meegenomen? haha

    geniet ervan skaat! love you xx

  • 30 November 2013 - 20:50

    Annie:

    Hoi Marianne
    Hoe krijg je het voor elkaar, je maakt de mannen daar helemaal in de war. Nu weer met het koken Is die man aan het prakkiseren hoe het mogelijk is dat een vrouw geen eten kan klaar maken.. Je hebt zeker al aardig wat byzondere insecten gezien? Als ik denk aan de keren dat je als een gek aan het wegrennen was voor een of ander vliegend beestje kan ik nie geloven dat je nu tussen al die enge beesten zit. Ik vind het een goed idee van Marinanne uit Wassenaar om met elkaar een kind te ondersteunen, zodat die een opleiding zou kunnen volgen. Ik zie uit naar je volgende verhaal, als ik het lees zie ik het voor me.
    Je bent alweer een maand in Ghana, wat gaat het snel hè.

    Groetjes en veel plezier. XxAnni

  • 30 November 2013 - 21:14

    Marianne Klaassen:

    Heey iedereen

    Bedankt voor de leuke berichtjes. Haha ja hier krijg ik eht zelfs voor elkaar
    Om ze gek te maken. Maar de kindere hier hebben school. Ze zitten op een speciale school
    Voor kinderen emt een handicap. Doe behoort tot pcc. Met uitzondering van 2 kinderen die gaan naar een
    Gewone school. Het ging in dit geval om de caregivers. De opleidingen van hier zijn ook ontzettend duur
    Dat geld krijgen wij ook niet bij elkaar. Wel ka je een kind sponsoren. Voor eten en hun dagelijkse
    Zorg. Dat is 70 euro per maand. Ik vind dat veel geld maar als je het meerdere mensen samen betaald is hrt goed te doe
    Dus als iemand nog een goed doel zoekt, hier weet je dat het geld goed besteed word!

    Groetjess marianne klaassen

  • 30 November 2013 - 21:14

    Marianne Klaassen:

    Heey iedereen

    Bedankt voor de leuke berichtjes. Haha ja hier krijg ik eht zelfs voor elkaar
    Om ze gek te maken. Maar de kindere hier hebben school. Ze zitten op een speciale school
    Voor kinderen emt een handicap. Doe behoort tot pcc. Met uitzondering van 2 kinderen die gaan naar een
    Gewone school. Het ging in dit geval om de caregivers. De opleidingen van hier zijn ook ontzettend duur
    Dat geld krijgen wij ook niet bij elkaar. Wel ka je een kind sponsoren. Voor eten en hun dagelijkse
    Zorg. Dat is 70 euro per maand. Ik vind dat veel geld maar als je het meerdere mensen samen betaald is hrt goed te doe
    Dus als iemand nog een goed doel zoekt, hier weet je dat het geld goed besteed word!

    Groetjess marianne klaassen

  • 01 December 2013 - 10:47

    Greet:

    Hoi Marianne,

    Je hebt weer een hoop meegemaakt.Die € 70 is zeker veel en onder elkaar dat doen werkt toch niet.
    Marianne (Wassenaar) haar idee is super.Kan jij niet informeren wat een opleiding kost.
    En dat het wel goed terecht komt.
    We kunnen bv naar jouw bankrekening storten als jij daar bij kan.
    Misschien sparen we wat bij elkaar.We kunnen dan maar 1 meisje helpen maar ze kan door haar opleiding zoveel andere helpen.
    We kunnen best wat missen, we geven deze maand al zat uit aan niet noodzakelijke dingen.
    We horen je

    XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Katwijk-Midden

Mijn eerste reis

Naar Ghana

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2014

LAATSTE WEEK GHANA WEEK 14

05 Februari 2014

WEEK 13

21 Januari 2014

WEEK 12

12 Januari 2014

WEEK 11

05 Januari 2014

REISVERSLAG WEEK 10
Marianne

Ghana

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 14057

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: