WEEK 9 MET DE FOTO'S! - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu WEEK 9 MET DE FOTO'S! - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Marianne Klaassen - WaarBenJij.nu

WEEK 9 MET DE FOTO'S!

Door: MARIANNE KLAASSEN

Blijf op de hoogte en volg Marianne

27 December 2013 | Nederland, Katwijk-Midden

Halloo!


In mijn vorige blog ben ik vergeten te zeggen dat ik het pakketje van Arie en Greetje Eikelenboom heb gegeven aan Angela en haar kindje Kojo Arie. Angela is een Ghanese vrouw en die heeft haar kindje naar Arie vernoemd. Zo gaaf! Ze was er erg blij met haar cadeau.

Deze week stond helemaal in het teken van kerst. Vrijdag en zaterdag schoonmaak dag, maandag hadden we wel wat special attentions. Dinsdag was alles versieren. Al sinds ik er ben zijn ze vlaggetjes aan het maken om heel PCC te versieren. Er waren zoveel slingers! Het zag er onwijs leuk uit! Ook werd er een kerstboom gemaakt, en niet zoals wij die kennen. Het waren van die grote bladeren weet niet precies waarvan. Maar zag er heel leuk uit.

De eerste kerstdag hadden we walkingtime en feeding daarna mochten we zelf weten wat we deden en om 12 uur weer terug gaan. Toen we naar boven gingen om de kinderen eten te geven, wist ik al wat we vanavond gingen eten: Geit. In de tuin werd gewoon even de geit gemaakt, het was een heel vies gezicht. Maar zo gaat dat in Ghana!
Omdat we deze ochtend tijd hadden besloten we de koelkast schoon te maken. Wat een drama. Je kent dat wel op tv met Rob Geus in die vieze studentenhuizen. Nou als hij hier had geweest had die denk weggerent. De hele koelkast zat vol schimmel en ellende, die was in geen jaren schoongemaakt denk. Om 12 uur hadden we weer feeding. Daarna zijn we ff naar de markt gegaan. Om 16:00 begon het programma. 'Father Christmas' zou komen. Ik dacht dr zal wel een of andere priester komen. Eerst begonnen de drums en iedereen begon te zingen en dansen. Wachtend op father christmas. Er was ook een koor van de Caregivers en vrijwilligers. Ikzelf deed niet mee omdat ze 2x per week oefende en na een dag werken heb ik genoeg van liedjes) Ze hebben weken uren geoefend, toen er maar 3 liedjes gezongen werd was ik heel verbaasd en stiekem ook blij dat ik me tijd daar niet ingestoken heb aangezien het maar om 3 liedjes ging haha. Toen kwam Father Chrismas. Het was geen priester maar een kerstman. Ik was totaaal verbaast. De kinderen hadden een paar weken geleden allemaal kleren laten maken voor kerst. Deze kregen ze als cadeau van de kerstman. Alle kinderen vonden het geweldig. Wij vrijwilligers kregen ook een heel groot stuk stof om wat van te laten maken. En ook de bezoekers kregen een cadeautje. Zo leuk, want ze hadden echt aan iedereen gedacht. Daarna gingen we naar het restautant om met alle blanken te eten. (wat ik zelf wel jammer vond, ik had het leuker gevonden om met de caregivers te eten. Nu was het weer zo 'zwart-wit'.) Het was wel ontzettend gezellig. Helaas voor mij was het rijst. Heb het met heel veel moeite bijna op. Soms wou ik dat dit een aardappel land was. Dan had het ff makkelijker geweest haha. S'avonds gingen de meesten naar de Spot, maar ik had niet zo'n zin dus besloot ff een poging tot googlehangout met me ouders. Jammergenoeg was de verbinding weer klote.

Tweedekerstdag was ook ontzettend leuk. De dag verliep hetzelfde als eerste kerstdag. KInderen eten geven om 8:00 en 12:00 en de rest van de tijd voor jezelf. Om 15:00 startte het programma. Al ongeveer anderhalve maand is iedereen aan het oefenen voor de Christmasplay.

Een toneelstuk over de geboorte van Jezus waar alle caregivers, vrijwilligers en kinderen in meedoen. Om 15:00 kwam Esther een caregiver al haastend naar ons toe dat we eerder hadden moeten komen. We kregen een goud gekleurd stuk stof in ons handen en die moesten we om ons heen doen als jurk als kostuum. (en wat was dat warm! Leek wel zo'n stuk stof als een branddeken als iemand in brand staat) Ik zag er belachelijk uit. Maar het maakte het wel ontzettend leuk! Iedereen was verkleed en het verhaal werd ook veel duidelijker. Ieder kind had een rol en ze genoten er volop van. Er werden drums gespeeld heel veel liedjes gezongen en gedanst. Was heel leuk om te zien dat iedereen ervan genoot en dat de kinderen erg trots waren. Ik had het idee voorgesteld om naar het restaurant te gaan eten met iedereen. Was erg gezellig. Helaas weer rijst. Maar was voor de rest heel gezellig!

Dit was zeker een kerst om nooit te vergeten!

27 December gingen we naar de watervallen. De kinderen hadden het er al weken over. Dit is trouwens geen normale gebeurtenis. Dit is gesponsoord door iemand. S'ochtends waren de kinderen al helemaal enthousiast. Dela (een wat oudere man die hier woont met een verstandelijke beperking) is verliefd op autos en bussen. Die werd helemaal gek toen hij de bus zag komen en er later ook echt in mocht zitten. Was heel leuk om te zien.

In eerste instantie zouden we naar de Kintampo watervallen gaan, dit ging niet door omdat Ghanezen geloven dat er vrijdags een boze geest ronddwaald die wraak wil. Dus omdat het vandaag vrijdag was gingen we naar een andere waterval Fuller Falls. Het was een rit van twee en half uur. We waren nog verkeerd gereden. Er stond een bordje Fuller Falls met een teken naar links. De chauffeur ging rechts. In ghana staan er bijna geen borden waar je heen moet en staat er eindelijk 1 gaan ze een andere kant op. Ik en Marloes zeiden het dat we de andere kant op moesten maar niemand die luisterde en na een kwartier zei de buschauffaur ja we gaan keren. Maar het was de rit waard. Een supermooie plek! We aten bij de watervallen. Ik en Carla (een gastvrijwilliger) hadden trek in een sigaretje na het eten. Omdat het in Ghana niet zo gewaardeerd word zijn we stiekem achter een muurtje gaan staan dat moet er echt belachelijk uitgezien hebben we leken wel 14 haha.Marloes en ik zijn nog onder de watervallen gaan staan samen met de caregivers. Superleuk. Een ervaring om nooit te vergeten.

Hoop dat iedereen een leuke kerst heb gehad en een gelukkig nieuwjaar!!


xxx Mariann

  • 28 December 2013 - 00:34

    Janny Ouwehand:

    Hoi Marianne, zo te lezen heb je een bijzondere kerst meegemaakt.
    Leuk om al je ervaringen weer te lezen. Wij wensen je een heel fijne jaarwisseling toe en geniet ervan.
    Groetjes Janny

  • 28 December 2013 - 17:20

    Samantha:

    Super gaaf om onder een waterval te staan! Ik heb dat ook een x gedaan alleen was dat in het tiki bad :p Kerst hebben we ook weer overleefd.. mijn god, ik heb zitten eten alsof er een honger winter aankwam. Ik en mijn lintworm zijn nog steeds vol, nieuwe jaar zeker aan de lijn! Ik geniet nog steeds van al jou verhalen en foto's en hoop op nog veel meer! Maar hoop nog meer dat je snel terug bent! Skattiej, Ook wij wensen jou een heel goed uiteinde! En tot volgend jaar ;) Xx

  • 28 December 2013 - 18:13

    Jeannet Klaassen:

    Heej Marianne,

    Zo dit was echt een kerst om nooit tevergeten. Heel leuk en zo grappig om de foto van de kerstboom tezien, en de kerstman terwijl het zonnetje fel brand en iedereen op blote voeten loopt.
    En ook zo leuk dat die kindertjes de dag van hun leven hadden, met bij de watervallen. Willemijn zet de
    foto's erop, want mij wilde het niet echt lukken.
    nou groetjes en een hele dikke xxxxxxxx

  • 28 December 2013 - 21:23

    Annie:

    Hoi Marianne

    Leuk om je verhalen weer te lezen. als je vader er is, zie ik het al voor me met die borden op de weg

  • 28 December 2013 - 21:44

    Annie:

    Volgens mij ging er weer iets mis, maar op je vader terug te komen, ik zie dat verstoorde gezicht al voor me als die de verkeerde weg neemt omdat het zo slecht wordt aangegeven. lachen is dat [zou ik wel willen zien]
    Deze kerst zal je nooit meer vergeten. zo bijzonder. DE foto,s van de waterval zijn zeker mooi, het is er prachtig.
    Veel plezier met oud en nieuw

    groetjes annie

  • 29 December 2013 - 20:10

    Jeanette Vd Plas (moeder Van..):

    Lees telkens je belevenissen en dat zijn er veel en divers ook.
    Lijkt me byzonder om daar de feestdagen door te brengen. Wens je een goede jaarwisseling! Hoeveel miljoen aan vuurwerk zou daar de lucht ingaan ? ;-) Heb jezelf nog wat illegaals meegenomen?
    Tot de volgende keer. XX

  • 01 Januari 2014 - 12:00

    Arie Eikelenboom:

    Hoi Marianne,

    Leuk dat je Angela en mijn kleinzoon Arie Kojo heb ontmoet. Leuk ventje vind je niet. Ik merk aan de verhalen at je het ontzettend naar je zin hebt. Dat kerstfeest gebeuren hebben wij vorig jaar ook meegemaakt, dat is echt bijzonder. Je moeder heeft het pakketje wat Greetje voor je mee zou nemen nog niet gebracht.

    Veel plezier nog ik vind het echt jammer dat ik je daar niet kan zien.

    Groet Arie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Katwijk-Midden

Mijn eerste reis

Naar Ghana

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2014

LAATSTE WEEK GHANA WEEK 14

05 Februari 2014

WEEK 13

21 Januari 2014

WEEK 12

12 Januari 2014

WEEK 11

05 Januari 2014

REISVERSLAG WEEK 10
Marianne

Ghana

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 14020

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Februari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: